شناخت تاثیر زبان بدن بازیگری در پانتومیم

17
زبان بدن بازیگری

پانتومیم چیست؟ و زبان بدن بازیگری چه تاثیری در آن دارد؟

برای شناخت بیشتر تاثیر و نقش مهمی که زبان بدن بازیگری و حرکات مربوط آن، در این شیوه از هنر نمایش ایفا می کند؛ ابتدا باید آن را به خوبی بشناسیم. پانتومیم ( Pantomime ) هنر بازیگری بدون کلام است. که اغلب آن را هنر سکوت می ‌نامند. هنر پانتومیم پایه ی آموزشی یک شخص به عنوان یک بازیگر است. زیرا شخصیت، حالات و حرکات چهره، حرکات بدن بازیگری و بطور کلی زبان بدن بازیگری در آن حرف اول را می زنند. پانتومیم دست به دست پیشرفت کرده، و می توان آن را پیشگامی از باله کلاسیک معرفی کرد. هنر پانتومیم تا قرن ‌ها تماشاچیان را به سمت و سوی خود جذب کرده ‌است. در واقع این شیوه، اولین نوع بازیگری به شمار می آید. ستارگان سینمای خاموش بی شمار هستند، که در گذشته اسطوره های مختلفی همچون چارلی چاپلین را می توان نام برد؛ که البته استاد هنر پانتومیم به حساب می آمد. با این حال، بازیگر فرانسوی، مارسل مارسو، بار دیگر قدرت بازیگری سینمای خاموش را مجددا احیا کرد. لازم به ذکر است که قدرت بیان و حرکات بدن بازیگری مواردی است، که از اصل این هنر سخن می گویند.

زبان بدن بازیگری

حرکات زبان بدن بازیگری اصلی در پانتومیم چیست ؟

همانطور که مشخص است؛ بخش عمده ‌ای از ارتباطات روزانه انسان ها به ارتباطات غیر کلامی مربوط است. ما از حالات چهره، حالات بیانگر و حرکات بدن به طور مداوم استفاده می‌کنیم. با این حال هنگامی که بازیگران مبتدی روی صحنه اجرا دارند، تمایل دارند که به طور عمده بر صدایشان تکیه کرده، تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. هنر پانتومیم ارزشمند است، زیرا از زبان بدن بازیگری معنی ‌دار، حرکات خاص و حالات چهره به شکل فعال استفاده کرده، و هنرپیشگان را در این حوزه مورد تشویق قرار می‌دهد. از آنجا که حرکات بدن بازیگری، بدون کاربرد کلمات، بنیاد و مشخصه ی این شیوه از هنر بازیگری می باشد؛ برای اکثر هنرپیشه ها، زبان بدن بازیگری به شکل عملی و حرکات مربوط به آن، بیشتر از یک آموزش تئوریک جواب می دهد. اگر یک بازیگر تازه کار باشید، از طریق تمرین های متعدد، می توانید مهارت های خود را به شکلی انعطاف پذیر تقویت کرده، و هماهنگی و کنترل حرکات را به خوبی یاد بگیرید. بسیاری از هنرپیشه ها، هر ورزشی را که هماهنگی فیزیکی و حرکات بدن بازیگری آن ها را توسعه دهد، انجام می دهند. در اکثر آموزش های این حوزه، دوره‌های رقص و آشنایی با زبان بدن بازیگری مورد نیاز است. تنیس، گلف، شنا و اسکی همه به رشد و آشنایی بر قدرت فیزیکی بدن کمک خواهند کرد. یکی از مزایای بازدهی مناسب در این حوزه، پرورش یک استعداد ویژه به عنوان یکی از اجزای پانتومیم، برای بدن به صورت کلی است. خم کردن سر تا نوک انگشتان پا، کمک می کند تا بدن کاملا تخلیه شود. در واقع، این شیوه از حرکات بدن بازیگری همیشه چیزی را بیان می کنند؛ اما نه به نحوی که عموما خواستار آن هستید. به عنوان مثال، یک گام نامنظم، یک حالت ساده و یا غیر پویا، حرکات بی‌ هدف، و یا یک چهره ی خشک و غیر متحرک، بازیگر و حرکات آن را به عنوان یک چهره هدفمند، با حرکات بدن بازیگری قوی و جلوه ای درخشان نشان می دهد. معمولا دنیای بازیگری در این زمینه ابتدا به چهره ی شخص و قدرت بیان آن توجه می کند. سپس با زبان بدن بازیگری و در افق های رو به جلوتر، با حالت و انتقال هر آنچه که باید توسط وی منتقل شود، قضاوت خود را پیش می برد. بنابراین زبان بدن بازیگری ، ابزار یک شخص برای بیان قدرت و مفهوم او است.

زبان بدن بازیگری

جابجایی ها و حرکات در پانتومیم

طرح‌ ها و زمینه سازی های هنر پانتومیم ممکن است، بدون هیچ گونه ابزاری مانند تقلید معمولی، گاهی با موسیقی، و یا با کمک تمام لوازم و دکور صحنه انجام شود. اصولا در پانتومیم به اندازه، شکل، مقاومت، وزن، و بطور کلی هر چیز که در زبان بدن بازیگری حرف اول را می زند، توجه ویژه‌ای می شود. حرکت بدن بازیگری در این حیطه به طوری باید باشد، که ما تاثیر یک عمل یا یک ژست خاص را، در هر بخش از بدن تماشا کنیم. باید دقت داشت که هر بخش از پانتومیم، قسمت کوچکی از یک توالی با هدف است:

  • انگیزه و شور را تجربه می‌کنیم (چیزی اتفاق می‌افتد).
  • درباره ی آن به تفکر می نشینیم.
  • بدن به آن واکنش نشان می دهد.

امروزه پانتومیم، به عنوان یک فرم عملکرد شناخته شده؛ توانسته است توجه بسیاری از بازیگران و مخاطبین خود را به دست آورد. این هنر استفاده از حرکات بدن بازیگری توسط متخصصان مختلف تئاتر مانند، کنستانتین استانیسلاوسکی یا یرژی گروتوفسکی به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. ویژگی محبوب پانتومیم نیز در مورد مطالعات شناخت طبیعت انسان و علم طوایف بشر، نقش پررنگی دارد.

زبان بدن بازیگری – موضع گیری بدن در هنر پانتومیم

حالت خوب و مناسب در حرکات بدن بازیگری برای پانتومیم، اغلب یک حالت اعتماد، بلوغ، و مواردی از این دست را در بر دارد، در حالی که وضعیت ضعیف نشان‌دهنده عدم وجود انرژی، عدم تعادل، و ناامنی است. از این رو، گام بعدی در زبان بدن بازیگری با حرکات طبیعی سر و کار دارند. در ابتدای کار برای اینکه حرکات درست باشند، باید بدن را با سینه بالا نگه داشته؛ چانه ها به سمت بالا کشیده شده و بازوها کمی خمیده به نظر برسند. همچنین باید دست‌ ها صاف و راست کنار بدن نگه داشته شوند. سپس باید سعی کرد تا یک پا را جلو پای دیگر قرار داده، و وزن را روی پاشنه پای قرار داده شود. در ادامه به بررسی بیشتر حالات زبان بدن بازیگری در پانتومیم خواهیم پرداخت.

زبان بدن بازیگری

حرکات راه رفتن و نشستن در پانتومیم

باید توجه داشت که راه رفتن بخش مهمی را در این حوزه شکل می دهد. بدون توجه قدم زدن، یک انتخاب اشتباه است. روی استیج و در هنگام ایفای نقش دقت لازم در این رابطه حرف اول را می زند. با اعتماد به نفس راه رفتن نیز یکی از حرکات بدن بازیگری است، که یک هنرپیشه را در ادامه ی روند بازی پانتومیم، یاری می کند. باید قامت به شکل راست بوده، و محور بدن به طور مستقیم، بر روی پاها نگاه داشته شوند. در یک خط مستقیم راه رفتن بسیار کلیدی است. (برای باریک نگه داشتن سیلوئت). در ضمن بدن باید به راحتی از سوی لگن خاصره حرکت کند. در ادامه باید دست ‌ها به آسانی با چرخش بر روی پاها حرکت کنند، و وزن از یک پا به طرف دیگر تغییر موضع داده شود. حرکات بدن بازیگری در این راستا باید به گونه ای باشد؛ که کل بدن با هم متحدانه عمل کنند. در حال برگرداندن پاها، باید یک قدم را از روی زمین بلند کرده، و یا از گام ‌های بلند استفاده کرد. نکته ی مهم در این زمینه این است که، باید در این حالت نگاه کردن به زمین را متوقف نمود. نشستن نیز یکی از بخش های اصلی در این زمینه را ایفا می کند. باید بهترین مسیر را تا انتهای جهت نشستن انتخاب نمود. در انتخاب حرکتی که به بهترین شکل، انتقال این مفهوم را پشتیبانی کند، باید دقت لازم را بخرج داد. سپس در این حالت زبان بدن بازیگری باید ران پاها به سمت یکدیگر جمع شده، و یکی از ساق های پا به سمت صندلی قرار داده شود. در هنگام نشستن نیز، پشت ستون فقرات به روی صندلی تکیه داده می شود. بر روی صحنه معمولا نشستن رو به جلو انجام می شود، و سر به سمت دیگر متمایل می شود؛ به خصوص اگر بازی با کاراکتر مقابل در حال انجام است.

حرکات عبور، چرخش و سقوط در بازی پانتومیم

حرکت از یک مکان روی صحنه به مکان دیگر، تقاطع نامیده می‌شود. در مرحله ورود به صحنه و اجرای نمایش، پای بازیگر دورتر از حضار قرار گرفته می شود. با هدایت پاها در زبان بدن بازیگری، حرکاتی بوجود می آید که با نگاه تماشاگران در تقابل است. در نتیجه اصل حرکات بدن بازیگری بر این است، که ورود به صحنه با پای چپ انجام شود. برعکس این حالت نیز در طی ورود به مرحله ای از صحنه ی بعدی، توسط پای راست انجام می شود. در نتیجه ی این حرکات و در هنگام ایستادن باید یک پا به سمت جلو قرار داده شود. برای بخش سقوط در زبان بدن بازیگری پانتومیم، باید بدن را به بخش های متفاوت تقسیم بندی کرد. این تقسیم بندی به صورت : سر، تنه و بازوها، باسن، ران و پاها انجام گرفته می شود. سپس هر بخش به سمت پایین هدایت خواهد شد. سقوط باید طوری در این حالت انجام شود؛ که بدن در فاصله ی کمتری نسبت به زمین قرار دارد.

برای بخش حرکات عبوری در پانتومیم، عمده ی حالات بدین صورت است؛ که پس از ورود به صحنه باید همه ی فعالیت های حرکات بدن بازیگری در موقعیت مرکزی آن، انجام شود. در نتیجه روی یک پا ایستادن و حرکت دادن وزن به سمت جلو بدیهی است. در نهایت برای ترک صحنه، بازیگر به سمت راست چرخیده، و پای راست خود را می بندد و حالت خروج شکل می گیرد.

نتیجه گیری

پانتومیم هنر انتقال مفاهیم، به زبان بدن بازیگری است. شاید هیچ هنری به اندازه ی پانتومیم نتواند حرکات بدن بازیگری را به خوبی منتقل کند. صامت بودن شخصیت ها در فیلم ها باعث می شود تا زبان بدن روی کار آمده، و قدرت و خلاقیت دنیای بازیگری بر همگان مشخص شود.

شما می توانید مطلب دیگری درباره این موضوع را مطالعه کنید:

شناخت تاثیر حالات صورت در زبان بدن بازیگری

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید